Barry van der Meij is door het zittende bestuur gekozen als nieuwe voorzitter. Merel van Empel en Floris van Geel (community alignment), Steven Heijtel (partnerprogramma) en Jean-Paul Vosmeer (Secretaris) gaan als bestuur verder. Er treden ook twee nieuwe bestuurders toe. Drupal ondernemer Selcuk Demirci zal het team komen versterken. Daarnaast keert voormalig bestuurslid en SDN mede-oprichter Bert Boerland terug voor een tweede periode in het bestuur. Met dit zevenkoppig bestuur blijft Stichting Drupal Nederland ook de komende jaren mensen en bedrijven verbinden op het gebied van Drupal.
Trots
De oud-bestuurders zijn tevreden met wat er is bereikt de afgelopen jaren. Imre Gmelig Meijling: “Ik ben trots op wat de Nederlandse Drupal organisatie allemaal doet. Op vrijwillige basis organiseren we evenementen die zich kunnen meten met andere evenementen in de branche, die door betaalde professionals worden georganiseerd. Het is net een echt bedrijf, vanuit de kracht van passie en purpose en met een zeer professionele aanpak. Internationaal wordt ook naar Stichting Drupal Nederland gekeken en de manier waarop we onze eigen hoge ambities vervullen. Daar hebben we veel stappen in gemaakt de afgelopen jaren. Ik ben er trots op dat ik daar deel van uit heb mogen maken.”.
Belangrijk om iets terug te doen
Jeroen van den Berg: “De Drupal community heeft ons bureau en ook onze opdrachtgevers veel gegeven, en we vinden het dan ook belangrijk om iets terug te doen. Vanuit mijn rol binnen het bestuur heb ik dat proberen te doen, onder andere door het vergroten van de marketing en communicatieactiviteiten van de stichting. Daarnaast hebben we de Splash Awards verder geprofessionaliseerd met de ontwikkeling van een nieuw, eigen brand en de internationale uitrol ervan. Drupal heeft meer publiciteit nodig om te op kunnen blijven boksen tegen de grote commerciële concurrenten en ik weet zeker dat het nieuwe bestuur die lijn door zal trekken.”.
Toekomst
Jeroen en Imre blijven actief bezig met Drupal vanuit hun bedrijven. Er liggen nog steeds genoeg kansen voor Drupal. Als volwassen en volwaardig digital experience platform past Drupal in het speelveld met systemen zoals Sitecore en Adobe. Met een API-first benadering is Drupal uitermate geschikt voor headless oplossingen en integraties met het backoffice. En dat biedt ook kansen voor jong talent. De doelstelling voor 2022 is om Drupal verder op de kaart te zetten in een brede zakelijke markt. Ook de vernieuwing van Drupal.nl, adverteren op Emerce en de samenwerking met andere belangen organisaties staan op de roadmap.
Wereldberoemde websites
Drupal is een open source digital experience platform dat in de haarvaten van het internet zit. Grote organisaties de Olympische Spelen, Tesla en Walt Disney maken gebruik van Drupal. In Nederland zijn er genoeg succesverhalen zoals die van RTL en De Telegraaf. IT en marketing teams kiezen voor Drupal vanwege de ongekende flexibiliteit en mogelijkheden. Stichting Drupal Nederland houdt zich bezig met het verbinden van (toekomstige) professionals en (potentiële) gebruikers van Drupal en treedt op als belangenorganisatie in Nederland.
Open Source
Omdat Drupal open source is, worden de modules permanent doorontwikkeld. Iedere ontwikkelaar kan gebruik maken van een van de 13.000 beschikbare modules en deze aanpassen aan de wens van de klant. Drupal bestaat dit jaar 20 jaar en is daarmee één van de meest robuuste open source systemen.