Het hart van alle communicatie
De website is een van de belangrijkste kanalen waarmee de AP in contact staat met de buitenwereld. Hiermee helpt de AP mensen om zelf hun privacy te beschermen en hun recht te halen. En organisaties om zich aan de privacywetgeving te houden.
De vorige website van de AP maakte gebruik van het inmiddels verouderde Drupal 7. Hierdoor liep de AP achter op technisch vlak. Ook leidde dit tot beperkingen in de structuur en opmaak van de website – en dus in de communicatie naar bezoekers van de site. Hoog tijd dus om eens opnieuw na te denken over een goede nieuwe website, die de doelstellingen van de organisatie verbindt aan de behoeften van de doelgroepen.
De verbeterkansen
Samen hebben we verschillende workshops gedaan, met als doel de gebruikerservaring en uitstraling te optimaliseren. De verbeterkansen lagen bij de navigatiestructuur, informatiearchitectuur en de zoekmachine: kortom het navigeren naar én tussen informatie. Het werk van de AP is heel breed. De website geeft dan ook heel veel informatie. Die informatie moet voor iedereen gemakkelijk te vinden en natuurlijk ook te begrijpen zijn.
Wat vindt de doelgroep van de nieuwe navigatie?
Uiteindelijk doen we het allemaal voor de bezoekers. Daarom hebben we hen ook het woord gegeven in het proces. Vijf mensen uit de doelgroepen hebben we taken gegeven op de website, met als achterliggende vraag: kunnen de doelgroepen de gewenste informatie vinden op de nieuwe website van de AP? De doelgroepen waren overwegend positief. Er bleken slechts wat kleine aanpassingen nodig om de website nóg beter op hun wensen te laten aansluiten.
Vooral het optimaliseren van de zoekmachine bleek een schot in de roos. Een greep uit de quotes:
- “Toegankelijk: iedereen kan dit gemakkelijk gebruiken.”
- “Ik hoef niet veel te klikken voordat ik bij mijn informatie ben.”
- “Er is veel informatie beschikbaar. Maar het voelt niet als overkill, door de verschillende rubrieken.”
- “Thema-funnel naar steeds specifiekere categorieën is prettig.”
- “Het is wetgeving. Dat kan je heel saai brengen, maar jullie hebben dit goed gevisualiseerd met beelden.”
Een dijk van een zoekmachine
De AP beschikt over een uitgebreide database met onder meer uitleg over wet- en regelgeving, rapporten, adviezen en nieuwsupdates. Een zoekmachine maakt het gemakkelijk voor bezoekers om antwoord te vinden op hun vraag. In plaats van handmatig door menu's en pagina's te bladeren, kunnen gebruikers er ook voor kiezen om de zoekmachine te gebruiken. En zo direct bij specifieke, dieperliggende informatie uit te komen. Hierdoor wordt waardevolle inhoud beter toegankelijk voor gebruikers.
SWIS heeft daarom met Solr een zoekmachine ontwikkeld. Solr is een applicatie die een gespecialiseerde database gebruikt, waarin informatie zó wordt opgeslagen dat je er razendsnel in kunt zoeken. Dit maakt de volgende functionaliteiten mogelijk in de zoekmachine:
- Spellingscontrole
- Aanvullen van zoekwoorden
- Markering van zoekresultaten
- Slimme filters
Deze krachtige zoekmachine bespaart tijd en moeite en draagt hierdoor bij aan een betere gebruikerservaring en een verbeterde toegankelijkheid van de website. Deze investering is niet ongemerkt gebleven, blijkt ook uit het gebruikersonderzoek. Hier gaan we nog heel veel bezoekers blij mee maken.
SWIS staat voor veilige websites
Bij SWIS hechten we veel belang aan privacy en informatieveiligheid. We leggen hier in ons werk veel nadruk op. Zo zien we erop toe dat we de regels die we vanuit onze ISO-27001 certificering hebben opgelegd, worden nageleefd. Het voelt voor ons extra speciaal om de website te ontwikkelen voor AP, de toezichthouder op de naleving van de privacywetgeving.