Cases

Dutch National Opera & Ballet

E-commerce

De website van Nationale Opera & Ballet (NO&B) was verouderd en dus was het tijd voor verandering. In samenwerking met diverse partners werden gebruikerstesten gedaan, een nieuwe strategie en huisstijl gecreëerd en Netvlies was verantwoordelijk voor de bouw van de nieuwe website in Drupal.

NOB Cover

Nationale Opera & Ballet is het grootste theaterproductiehuis van Nederland en behoort tot een van de meest gewaardeerde ter wereld. Ruim 600 medewerkers van NO&B werken aan het maken van topkwaliteit voorstellingen op internationaal niveau, op het gebied van opera, ballet en aanverwante muzikale en dramatische kunsten. 

De website van Nationale Opera & Ballet (NO&B) was verouderd. Uit onderzoek onder de doelgroep bleek dat de website niet meer gebruiksvriendelijk was. Bovendien waren de website en de webshop niet geïntegreerd. Bovendien konden niet alle onderdelen van de website via het CMS worden beheerd, wat veel tijd kostte om content te beheren en pagina's te bouwen. Tot slot wilde NO&B de algehele presentatie verbeteren en de huisstijl vernieuwen. 

Voor dit project was NO&B niet op zoek naar één full service bureau dat de gehele opdracht op zich kon nemen. In plaats daarvan werd gekozen voor een zogenaamde best of breed oplossing. Netvlies kreeg de opdracht om de website in Drupal te maken. Daarnaast werden andere bedrijven geselecteerd voor gebruikersonderzoek, design, frontend ticketing, backend ticketing, marketing, hosting, analytics, e-mailmarketing en CRM. 

1. Intensieve interdisciplinaire samenwerking in een complex IT-landschap Negen leveranciers werden geselecteerd om het project door samenwerking tot een optimaal resultaat te brengen, allemaal binnen een strikte deadline. Om de samenwerking te stroomlijnen, stelde NO&B een projectteam samen met twee Product Owners: de een verantwoordelijk voor IT en de ander voor content. Tijdens het hele project vonden wekelijks vergaderingen plaats tussen de experts van de betrokken partners.

2. Gebruiksvriendelijk voor de gebruiker en de contentbeheerder Een van de doelen die we met de nieuwe website wilden bereiken was het verhogen van het aantal online reserveringen. De vorige website bevatte een aparte ticketshop. Dit beperkte de gebruikservaring en daarmee de conversies. Nu de website en shop naadloos op elkaar aansluiten, blijven gebruikers gedurende het hele proces in dezelfde omgeving.  

Voor medewerkers van NO&B was het beheer van de website inefficiënt. Het Content Management Systeem was gebouwd op templates die niet konden worden aangepast. De nieuwe website maakt gebruik van flexibele componenten waarmee content managers eenvoudig verschillende pagina's kunnen bouwen. 

3. Veelzijdige oplossing in Drupal De complexiteit van het IT-landschap vereiste een veelzijdige en foutloze oplossing. Ten eerste moet de website veilig en stabiel zijn. Ten tweede moet hij grote hoeveelheden inhoud kunnen weergeven - tekst, afbeeldingen, video en podcasts. Ten derde moet hij naadloos integreren met andere systemen. En ten slotte moet de website pieken in het verkeer aankunnen. Op basis van deze eisen is besloten om de website in Drupal te bouwen. Hierdoor konden we alle wensen combineren. We bouwden de basis waarop we de komende jaren verder kunnen ontwikkelen. 

We optimaliseerden de performance. We maakten de video's responsive: op mobiele apparaten krijgen gebruikers een video van lagere kwaliteit te zien, zodat de pagina sneller laadt. Daarnaast ververst de integratie met het ticketingsysteem niet langer realtime, maar elke 10 minuten, met uitzondering van het stoelenplan met verkochte tickets. Dit zorgt ervoor dat het systeem niet direct overbelast wordt met wijzigingen in de showinformatie en het voorkomt dat gebruikers stoelen boeken die net geboekt zijn.

Dutch National Opera & Ballet

Bekijk website
Splash Runner up
  • NOB1
  • NOB2
  • NOB3
  • NOB4

Dutch National Opera & Ballet

Bekijk website