Maastricht heeft in de loop der jaren een veelheid aan websites gelanceerd. Van de gemeentelijke website tot thematische one-pagers, en van burgerparticipatie tot het culturele centrum Centre Céramique. Door de organische en decentrale manier waarop veel van deze websites zijn ontstaan, miste de stad overzicht over eigendom, kosten, technische oplossingen etc. Bovendien werd duidelijk dat de huidige situatie in strijd was met steeds strengere wetgeving (zoals AVG, WCAG), adequate beveiligingseisen en de hedendaagse Governance methodes.
Dit leidde tot een aanbesteding waarbij Maastricht op zoek was naar een integrale oplossing, te bouwen door één bureau. De aanpak en oplossing van Betawerk voorzag in het binnen 2 jaar opnemen van 50 websites in de multisite omgeving en deze allemaal veilig, toegankelijk en compliant te maken. Op dit moment zijn ongeveer 20 websites en 2 apps live, dus we houden ons samen met onze klant aan de planning!
Om de kwaliteit van de content te verhogen en te garanderen, hebben we een workflow in Drupal CMS ontwikkeld waarbij meer dan 100 toegewijde kenniseigenaren periodiek en incidenteel gemotiveerd worden om hun content te controleren en bij te werken. Zij worden bijgestaan door een klein en gecentraliseerd redactieteam. Door het aanbrengen van duidelijkheid in de redactionele structuur is de hoeveelheid content op de gemeentelijke website teruggebracht van 3000 naar 500 pagina's.
Voor de eindgebruiker is het doel duidelijk: zo inclusief mogelijk zijn. De gemeente moet per definitie voor iedereen toegankelijk zijn. De websites voldoen aan WCAG2.1, zijn getest door mensen van verschillende belangengroepen en worden voortdurend gecontroleerd op toegankelijkheid, taalniveau, SEO en dode links met site-improve.