Voor 1,2 miljoen mensen in Nederland is ademen geen simpel gegeven, het is hard werken omdat ze een longziekte hebben.
Longfonds was op veel verschillende digitale platforms aanwezig en had behoefte aan duidelijkheid en samenhang. Het gebrek aan merkconsistentie en het ontbreken van een duidelijk gecommuniceerde propositie kwam hun missie om ziekten aan de luchtwegen uit te bannen en het leven van patiënten met longziekten gezonder en gelukkiger te maken niet ten goede.
Ze gaven iO de opdracht om hun digitale strategie te optimaliseren, zodat ze hun brede scala aan doelgroepen beter konden bedienen en zich konden richten op de dingen die hen zouden helpen om hun missie te bereiken.
Een geoptimaliseerde dienstverlening (digitaal en offline) stelt de doelgroep centraal. We vormden een multidisciplinair team met UX designers, creatieven, Drupal ontwikkelaars en een projectmanager om aan dit belangrijke project te werken.
We verdeelden ons werk aan dit nieuwe platform in vier fasen:
1. ontdekkingsfase - voor het bepalen van de digitale strategie, het bepalen van de online doelen en vooral om de doelgroepen echt te leren kennen. 2. ontwerpfase - het ontwerp van de interactieve interface, de informatiearchitectuur 3. 0 sprint - voorbereiding op de realisatie 4. realisatie - realisatie en technische ontwikkeling
De doelgroepen van Longfonds stonden centraal in dit project. We hebben ze een realistische identiteit gegeven in de vorm van persona's. We hielden workshops, voerden customer journey mapping & ideation uit, maar het was het op interviews gebaseerde gebruikersonderzoek met de doelgroep dat ons echt hielp om onze ideeën te valideren. De centrale positionering van de customer journey hielp ons bij het definiëren van de digitale customer journey, en de rol die de website in de toekomst zou spelen voor mensen met ademhalingsproblemen en Longfonds.