Cases

Willem Wever

Media en uitgeverijen

Willem Wever: De leukste zoekmachine van Nederland

Willem Wever Banner

Willem Wever is een bekend tv-programma onder kinderen van 6-12 jaar in Nederland. Kinderen hebben meestal een heleboel brandende vragen, die ze gemakkelijk op de website kunnen stellen. Samen met de presentatoren van de show gaan de kinderen op zoek naar de antwoorden op hun vragen. Op de website kunnen kinderen alle vragen vinden die ooit aan Willem Wever zijn gesteld, inclusief de antwoorden. Dit maakt Willem Wever tot de leukste zoekmachine van Nederland! De vernieuwde Willem Wever website is gerealiseerd door Puurpxl in samenwerking met LimoenGroen en KRO-NCRV. 

Om de vindbaarheid te verbeteren zijn de vragen onderverdeeld in verschillende onderwerpen. Bij sommige vragen, zoals "Hoe komen landen aan hun naam?", zijn ook diverse weetjes en spelletjes opgenomen. Alle informatie op de Willem Wever website is niet alleen leuk, maar ook leerzaam. Scholen en hun leerkrachten kunnen de informatie op de website gebruiken in hun lessen. 

Samen met Willem Wever hebben we de oude website geanalyseerd, persona's gecreëerd, toptaken vastgesteld en de belangrijkste prioriteiten bepaald. De persona's en toptaken werden gevalideerd met de statistieken en aanvullend gebruikersonderzoek. Zo konden we onze UX en design beslissingen baseren op data en een data-driven design creëren. Zoeken en inspireren zijn de twee pijlers waarop de nieuwe website is gebaseerd. Een van de uitgangspunten van het redesign was dat de nieuwe website leuk moest zijn voor kinderen, maar ze niet te veel prikkels moest geven. De doelgroep van Willem Wever zijn kinderen die op de basisschool of de middelbare school zitten. Het gebruik van YouTube is ook opgenomen als een van de toptaken. Op basis van alle toptaken hebben we mobile first prioriteitengidsen gemaakt voor de nieuwe website. 

In het ontwerp van de nieuwe Willem Wever website zijn de richtlijnen voor webtoegankelijkheid verankerd. Hierdoor is het platform nu voor iedereen toegankelijk wat ook de Google rankings verbetert. Zaken als kleurcontrast maakt het makkelijker voor mensen om de website te gebruiken, niet alleen voor mensen die slechtziend zijn maar ook als ze het platform buitenshuis vanaf een smartphone gebruiken. Lettertypes, zinslengte, lettergrootte en regelhoogte werden zorgvuldig overwogen. Zelfs het merklogo werd geëvalueerd.   

Willem Wever

Bekijk website
Splash Winner
  • WillemWever1
  • WillemWever2
  • WillemWever3

Willem Wever

Bekijk website