De eerste Drupaljam
Zo’n veertig mensen kwamen bij elkaar in Media Park Hilversum voor de eerste DrupalJam. Van 14:00 tot 22:00 konden zij verdeeld over twee zalen werken aan hun eigen favoriete Drupal project, een bijdragen aan de Translation sprint en onderwerpen bijwonen als Intro op Drupal, Theming, meedenken aan een Roadmap en een Brainstorm. Als je na 18:00 kwam, dan moest je even aanbellen en zeggen dat je voor de DrupalJam komt.
Er was geen entree, zelfs de pizza werd gesponserd. Donaties kwamen ten goede om het domein drupal.nl over te kopen. Dat domein was in handen gekomen van iemand die er een 'anti-drupal' site van maakte om zijn eigen CMS beter uit te laten komen. Uiteindelijk kwam het domein via via toch in handen van Drupal Nederland. Leuk weetje is dat drupal.nl heeeeeel lang niet meer was dan een andere ingang op drupal.be. Daar draaide een soort forum voor drupal problemen.
De stemming tijdens de eerste DrupalJam zat er goed in, want in 2008 werden er meteen twee meetings georganiseerd en in 2009 ook. De laatste meeting in 2009 trok zelfs 180 mensen, en daarmee was Drupaljam toch echt een established event geworden. Ook in de jaren erna bleef het bezoekersaantal stijgen, met als toppunt 550 bezoekers bij de tweedaagse DrupalJam van 2019. In corona tijd ging DrupalJam online, waardoor nog meer mensen konden aanhaken. De IRL-meeting van 2022 startte met 325 bezoekers. Sindsdien laat het bezoekersaantal weer een mooie groei zien.
Foto van Onno Bruins
Vrijwilligers event door professionals
De professionalisering van DrupalJam in de afgelopen twee decennia is te zien in de organisatiestructuur, de financiële opzet, de zwaargewichten die keynotes geven, de kwalitatief hoogstaande talks en workshops, en de steeds indrukwekkender wordende stands van sponsoren tijdens het event. Eendjes vangen, tafelvoetbal toernooien, strandtenten, een AI photobooth, raceauto’s,…. De sponsoren trekken alles uit de kast om de aandacht van deelnemers te trekken.
Het sponsorprogramma van DrupalJam geeft het event de mogelijkheid om maximale kwaliteit aan de deelnemers te geven. Zoals de voorzitter Bert Boerland van Stichting Drupal het vorig jaar aan The DropTimes uitlegde: ‘The key rule for me is, that we need sponsors for maximising the value for the attendees, not the other way around. Some conferences see the attendees as a commodity for the sponsors, we don't. We don't sell out, no sponsored talks, and no QR codes for the sponsor. Happy attendees lead to happy sponsors, never the other way around.’
De mensen van DrupalJam: jij ook?
DrupalJam is onderhand het grootste jaarlijkse event voor Drupal in Nederland. De organisatie wordt gedragen door mensen die soms wel jarenlang onderdeel zijn, zoals Carole Grootenboer en Jean-Paul Vosmeer. Voor hem was 2024 de vijfde keer dat hij in de organisatie zat. Voor Carole zelfs de zevende keer! Anderen zoals Rolf van de Krol zijn terugkerende krachten. Hij nam in 2014 ook al deel aan de organisatie en was er dit jaar weer bij. Met zoveel trouwgedienden is het duidelijk dat het organiseren van DrupalJam misschien wel een uitputtende klus is, maar wel een zeer rewarding onderneming!
Wil je komend jaar ook bij de organisatie? Stuur dan een berichtje naar drupaljam@drupal.nl
Logo's
Vind jij die oude logo's ook zo vet? Je kunt ze hier op een shirt of beker laten drukken: drupaljam.myspreadshop.nl